Visie op de studierichting
Sportbegeleiding is een theoretisch-praktische studierichting waar beweging,
sport en gezondheid centraal staan.
Leerlingen leren daarom leerinhouden uit verschillende bewegings- en
sportactiviteiten en ondersteunende toegepaste wetenschappen. Daarnaast
leren ze verschillende didactische en methodische principes hanteren
die ze nodig hebben om leiding te kunnen nemen over een groep.
Leerlingen voeren daarom verschillende bewegings- en sportactiviteiten
uit vanuit een breed bewegings- en sportaanbod.
In deze studierichting worden de competenties van de beroepskwalificatie
sport- en spelleider gerealiseerd. De sport- en spelleider staat mee
in voor de organisatie van sport-, bewegings- en spelactiviteiten.
Leerlingprofiel
Een leerling uit de studierichting Sportbegeleiding:
- is nieuwsgierig naar vraagstukken rond beweging en sport in relatie
tot de mens en de mens in de samenleving
- is geïnteresseerd in de ontwikkeling en optimalisatie van het eigen
bewegingsprofiel (KLUSCE)
- is bereid om de eigen technische en tactische bewegingsspecifieke
competenties vanuit een breed aanbod aan bewegings- en
sportactiviteiten te optimaliseren en dit binnen het indivdele, interactieve
en ritmisch-expressieve -domein; evenals vanuit
arbeidsgerichte bewegingscontexten zoals ‘urban sports’
- is bereid om relaties te leggen tussen bewegings- en sportactivteiten
en gezondheid enerzijds en ondersteunende wetenschappen
anderzijds
- wil inzicht verwerven in de theoretische onderbouwing van actieve
vrije tijdsbeleving
- is bereid om zich te verdiepen in sociale, communicatieve,
didactische en methodische vaardigheden in functie van het
begeleiden van kinderen, volwassenen en specifieke doelgroepen
in hun bewegingen sportbeleving
Toekomstperspectief op onze school en daarna
