Opvoeding en begeleiding



Visie op de studierichting

Opvoeding en begeleiding is een theoretisch-praktische studierichting in de dubbele finaliteit. De leerlingen ontwikkelen een wetenschappelijk-theoretische basis m.b.t. psychologie, (ortho)pedagogiek en deontologie en de mens en zijn plaats in de samenleving. Dat alles met oog voor contexten en voorbeelden uit de welzijnszorg. Vanuit een wetenschappelijk-theoretische basis leren leerlingen als toekomstig kinderbegeleider pedagogisch handelen en oriënteren ze zich op het begeleiden van mensen met een beperking.

Leerlingprofiel

Leerlingen Opvoeding en begeleiding verdiepen en overstijgen de praktische zijde van de studierichting door meer theoretische inzichten en concepten te verwerven m.b.t. opvoeding en begeleiding, psychologie en de maatschappelijke context van het werkveld. Ze kijken vanuit een theoretische benadering naar opvoeding, begeleiding m.i.v. kinderopvang, psychologie en de maatschappelijke context van het werkveld. De aandacht gaat naar (ortho)pedagogiek, ontwikkelingspsychologie (0 tot 12 jaar), gezondheidsbevordering en gezondheidsgedrag en sociaal gedrag. Ze leren (ortho)pedagogisch handelen vanuit theoretische kaders. Ze zijn sociaal, creatief en communicatief vaardig en werken graag met kinderen.

Toekomstperspectief op onze school en daarna